Szlaki turystyczne

Znajdziesz tu informacje na temat miejsc, które są ciekawe do odwiedzenia. Prezentacja wizualizacji i zdjęć oraz opisów szlaków pieszych, rowerowych i Nordic Walking.

Ze słownika Polsko-Kaszubskiego:kradzież | kradzéż, kradzéżô, kradzô (sł. Eugenisz Gołąbek)
sobota, 16 luty 2013 06:57

Wędrówka z Żukowa do Rutek Wyróżniony

Autor:  Maria Litwin
Oceń ten artykuł
(6 głosów)

Wędrówka  z  Żukowa  do  Rutek

Szwajcaria Kaszubska urzekła nas dawno, dawno temu. Odbywając  bliższe i dalsze wycieczki po okolicy zawędrowaliśmy do  Rutek. To niewielka wieś położona u wylotu Jaru Raduni, w pobliżu Żukowa. Znajduje się tu  jedna z najstarszych elektrowni wodnych na Raduni. Naszym celem był stary most kolejowy nad Radunią, a właściwie nad utworzonym w tym miejscu niewielkim,  sztucznym  jeziorem.

Naszą wędrówkę rozpoczynamy  w Żukowie, dokąd dowiózł nas  z Trójmiasta autobus komunikacji miejskiej.

fot. Maria Litwin

Przechodząc przez niewielkie, urocze Żukowo docieramy do nieczynnej linii kolejowej, wiodącej z Gdańska. Tuż po jej przekroczeniu urzeka nas przepiękne pole maków,  przeplatanych niebieskimi i białymi kwiatkami. To częsty na Kaszubach, urzekający  widok. Wraz z linią kolejową skręcamy w prawo i za chwilę dochodzimy do dawnej stacji kolejowej Żukowo Zachodnie. Stary budynek dworcowy i  zarośnięty peron.   Miejsce bardzo nam się podoba,  ma swój  klimat  i romantyczny smutek. Dalej idziemy torami, to najpewniejsza droga, żeby trafić do naszego celu. Po drodze  snujemy wspomnienia z  niedalekiej, zdawałoby się, przeszłości, kiedy to na Kaszuby jeździło się ciuchcią, która gwizdała i dymiła…

Wędrówka od nieczynnej stacji nie trwa zbyt długo,  po drodze wchodzimy po schodkach na wysoki nasyp. Stoi tu krzyż i jest ładny widok na Rutki i okolice elektrowni. Jest to najstarsza w powiecie kartuskim elektrownia, powstała w 1910 roku i działa do dziś. Zbudowana została przez Niemców w ramach Systemu Energetycznego Raduni. W latach dwudziestych XX wieku zaopatrywała w prąd  budująca się wówczas Gdynię  i powstający w niej port.

Od krzyża schodzimy z powrotem na tory i po około półgodzinnym marszu po kolejowych podkładach  (licząc od nieczynnej stacji Żukowo Zachodnie) dochodzimy do celu. Jest nim okazały kratownicowy most, liczący  ponad trzydzieści metrów wysokości. Jego betonowo-metalowa konstrukcja, wznosząca się malowniczo nad lustrem spiętrzonych wód  Raduni, wykorzystywana jest do sportów ekstremalnych, takich jak wspinaczka czy skoki na  bungee.

fot. Maria Litwin

Przez Rutki przebiega Szlak Kartuski (niebieski), prowadzący z Sopotu do Kartuz. Od mostu kolejowego biegnie dalej  rezerwatem  „Jar Raduni”. My zakończyliśmy naszą wycieczkę w Borkowie, pozostawiając  wędrowanie w górę Raduni na naszą następną kaszubską wyprawę.

Maria Litwin

Czytany 10889 razy Ostatnio zmieniany sobota, 16 luty 2013 08:07

Skomentuj

Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez redakcję.

Proszę rozwiązać proste zadanie (blokada antyspamowa):