Szlaki turystyczne

Znajdziesz tu informacje na temat miejsc, które są ciekawe do odwiedzenia. Prezentacja wizualizacji i zdjęć oraz opisów szlaków pieszych, rowerowych i Nordic Walking.

Ze słownika Polsko-Kaszubskiego:bielizna | bielëzna, płóczëwò (sł. Eugenisz Gołąbek)
środa, 25 marzec 2020 10:52

Do Kamiennych Kręgów

Autor:
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Rowerowa wycieczka po Szwajcarii Kaszubskiej jest bardzo urozmaicona krajobrazowo i poprowadzona głównie przez tereny leśne. Po drodze trafiamy do małego lotniska i starożytnego cmentarzyska.

Kościerzyna

Ruszamy z kościerskiego rynku na północ ulicą Świętojańską. Po 300 m za kościołem skręcamy w lewo w ulicę M. Skłodowskiej-Curie, a zaraz potem w odchodzącą skośnie w prawo ulicę Strzelecką. Wyprowadza nas ona z miasta w kierunku północno-zachodnim. Zaczyna się las, a w nim trafiamy na rezerwat.

Rezerwat Strzelnica (utw. w 1980 r„ pow. 3,55 ha) chroni starodrzew z dużym skupiskiem pomnikowych ponad dwustuletnich dębów oraz niewiele młodszych buków i sosen. Przejeżdżamy w lesie pod wiaduktem kolejowym, na rozwidleniu półtora kilometra dalej wybieramy prawy wariant.

Wieprznica

Docieramy do mostku w Wieprznicy nad kanałem łączącym jeziora Garczyn i Wieprznickie. Przejeżdżamy nim na drugą stronę i jedziemy dalej na północny zachód gruntową drogą. Kilometr od mostku na skraju lasu skręcamy w lewo. Gruntowa droga zaprowadzi nas do mostka na rzece Kania. Kilkaset metrów dalej na rozstaju wybieramy lewy wariant. Leśną drogą dojeżdżamy do wsi Korne.

Korne

Cmentarzysko Gotów Korne znane jest z niewielkiego prywatnego lotniska dla szybowców i samolotów sportowych, które kultywuje tradycje szkoły szybowcowej z pobliskiego Gostomia, czynnej w latach 1935-50. Budowany teraz obiekt będzie łączył funkcje agroturystyczne i lotnicze. Pasy startowe znajdują się tuż przy drodze krajowej nr 20 Kościerzyna-Bytów, po jej południowej stronie. Na rzeczce Borowej zbudowano młyn wodny z niewielką elektrownią. Z centrum wsi ruszamy na północny zachód polną drogą, która zagłębia się w las. Docieramy nią do leśnego skrzyżowania z drogą do Gostomka, którą poprowadzono zielony Szlak Kamiennych Kręgów. Skręcamy tu w prawo i kierując się zielonymi znakami docieramy do niewielkiej kaszubskiej wsi Gostomko nad Jeziorem Gostomskim.

Gostomko

Jezioro Gostomskie jest przykładem niewielkiego, przepływowego jeziora rynnowego. Ma ono długość 1,4 km przy szerokości około 100 m i powierzchnię 0,21 km2. Rzeczka Borowa łączy je z niezbyt odległym Jeziorem Borowym. Na zachodnim brzegu Jeziora Gostomskiego znajduje się wieś Gostomko.

Ogonki

Gruntowa droga z zielonymi znakami prowadzi dalej na północ przez las. Koło wsi Ogonki mijamy ukryty w lesie po lewej stronie zachodni kraniec sporego jeziora Sumino. Dalej droga prowadzi na przemian przez lasy i pola do Niesiołowic.

Niesiołowice

Niesiołowice były kiedyś kaszubską wsią o nazwie Niesotejce. Dziś znakomitą większość jej zabudowań stanowią całoroczne domy letniskowe. W sąsiedztwie Niesiołowic znajduje się kilka niewielkich jezior położonych w malowniczym, bogato ukształtowanym przez lodowiec terenie. Są tu liczne rynny polodowcowe i ślady umocnień z czasów wojny. Aby się nie pogubić wśród letniskowych domków trzymamy się cały czas zielonego szlaku. Prowadzi nas on potem pomiędzy jeziorami Ostrowickim i Długim ku Węsiorom bardzo malowniczą trasą, ale droga jest tu marnej jakości. Docieramy do kamiennych kręgów przy północnym brzegu Jeziora Długiego.

Kamienne Kręgi to położone w pobliżu wsi Węsiory cmentarzysko Gotów z I-III w n.e. Są tu trzy kręgi ułożone z kamieni o wysokości około 1,5 m, największy z kręgów ma 26 metrów średnicy. Jest tu także 20 kurhanów. Cmentarzysko jest chronione rezerwatem, także ze względu na występujące tu unikatowe gatunki porostów.

Węsiory

Niesiołowice

Za cmentarzyskiem opuszczamy zielony szlak i okrążając od wschodu Jezioro Długie wracamy do Niesiołowic. Z Niesiołowic na południowy wschód prowadzi polna droga do Gostomia. Po drodze widzimy po lewej stronie wyraźne wzniesienie -to Góra Łysa (225 m n.p.m.), słynąca ponoć niegdyś dzięki sabatom czarownic.

Gostomie

W Gostomiu zaczyna się asfalt, lecz po kilometrze na rozwidleniu asfaltowych dróg wybieramy drogę gruntową na wprost do Cząstkowa.

Cząstkowo

Tam znowu zaczyna się asfalt. Jedziemy do Skorzewa, do stacji PKP. Można również ze Skorzewa szosą dojechać do Kościerzyny (około 8 km), ale droga ta jest niestety w sezonie dosyć ruchliwa.

Skorzewo

Czytany 1022 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 25 maj 2020 14:12

Skomentuj

Komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez redakcję.

Proszę rozwiązać proste zadanie (blokada antyspamowa):